DOVERUN

Trasy, ktoré bežci milujú

Máte svoju obľúbenú bežeckú trasu, ktorá vám robí dobre nielen po fyzickej stránke, ale lahodí aj očiam? Dajte nám o nej vedieť. My vám zas ponúkame tipy bežcov spod Tatier, z Rajeckej doliny, z okolia Bratislavy i Terchovej. Nabudúce radi zverejníme aj tie vaše.

Malofatranský hrebeň

• prevýšenie 1100 m
  • dĺžka trasy 17 km
  • odhadovaný čas  3 - 3,5 hodiny

sceneria_Fatransky_hreben_foto.png Štart a cieľ: Vrátna dolina – Štefanová

Z parkoviska v Štefanovej vybiehate hore po modrej značke smer Chata na Grúni. Pomerne  strmý výbeh pokračuje od chaty po žltej ešte strmšie na Poludňový Grúň. Ak je mokro, čakajú vás šmykľavé, blatové galeje, ideálne na túto trasu je sucho. Z Poludňového Grúňa však už pokračujete bežeckou idylkou po  hrebeni až do Snilovského sedla a popod sedačkovú lanovku zbiehate chodníkom dole k chate Vrátna. Odtiaľ po ceste okolo lyžiarskeho strediska na križovatku, kde odbočíte  doprava a o chvíľku ste opäť v Štefanovej na parkovisku.

Kľak od Fačkovského sedla (Lúčanská Malá Fatra)

klak.jpg Tip od Jozefa Rybára z Maratón klubu Rajec
  • prevýšenie 600 m
  • dĺžka trasy 9 km
  • odhadovaný čas 1,5 až 2 hod

Štart a cieľ: Fačkovské sedlo

Výbeh na Kľak z Fačkovského sedla po červenej a žltej turistickej značke je pre  strmé stúpania náročnejší, ale prenádherné výhľady námahu plne vykompenzujú. „Trasa sa dá poňať aj turisticky, nám sa podarilo   tabuľkový čas 1:55 na ceste tam skresať na 1:04 hod, čiže hore – dole to má bežec za dve a pol hodiny aj s kochaním sa,“ približuje náročnosť trate Jozef - jedna z duší Rajeckého maratónu.

Pod Chlmcom (Bratislava)

chlmec.jpeg Tip od Petry Pukalovičovej zo She Runs
  • prevýšenie 400 m
  • dĺžka 12 km
  • odhadovaný čas cca 1,5 hod
  • gpx - viď link nižšie

Štart a cieľ: zastávka MHD pri reštaurácii Stroodel

Jedna z obľúbených trás zakladateľky bežeckej komunity She runs Petry Pukalovičovej, je zároveň súčasťou virtuálneho bežeckého projektu Bratislavská koruna. Vedie lesmi bratislavskej časti Malých Karpát - od cesty na Kamzík ku križovatke Pod Chlmcom, ďalej až do Krasňan a späť na lúku pod Kamzíkom. Okruh sa uzatvára pri reštaurácii Stroodel. Presný popis trasy nájdete tu.

chlmec.png "Trasa z Kamzíka smerom na Horáreň Krasňany patrí medzi moje najobľúbenejšie trasy, pretože  väčšina z nej vedie po krásnych chodníčkoch s jemným stúpaním a klesaním, kde môžete natiahnuť krok a užiť si trochu rýchlosti. Aj napriek tomu, že sa tu nachádzajú dve stúpania, je táto trasa veľmi príjemná, behateľná a z môjho pohľadu aj celkom rýchla.  Keďže má len 12 kilometrov a nachádza sa naozaj blízko od centra Bratislavy, je pre mňa častokrát rýchlym únikom z reality, ktorý si viem dopriať aj v strede týždňa," opisuje svoju srdcovku Petra.

Okolo Čmeľka (Malé Karpaty)

• prevýšenie 550 m
  • dĺžka 14 km
  • odhadovaný čas cca 1,5 až 2 hodiny

sceneria_okolo_Cmelka_foto.jpg Štart a cieľ: Pezinská Baba

Beh je zo začiatku náročnejší na orientáciu, keďže sa beží po zvažniciach a neznačených chodníkoch.  Odporúčame preto stiahnuť si trasu do hodiniek. V druhej polovici sa už beží po dobre značených chodníkoch. Z parkoviska na Pezinskej Babe sa zbieha cez hlavnú cestu po červenej značke smer Čmeľok. Na  druhej križovatke treba odbočiť doprava a po širokej zvažnici zbehnúť kus dole. Štvrtá odbočka vľavo (na 2,2 kilometri) vás vovedie do  lesa, po vrstevniciach obehnete Čmeľok, prebehnete okolo zrúcaného kamenného domu a na 3,9 km sa dostanete na sceneria_okolo_Cmelka.png starú, kedysi asfaltovú, cestu. Vybiehate po nej pozdĺž potoka hore až do sedla pod Javorinou. Tam zabočíte doprava po zvážnici, ktorá vás prevedie cez kopec. Z cesty na ôsmom kilometri vľavo uvidíte chodník hore svahom, po ňom sa dostanete na červenú turistickú značku. Po nej doľava popod Čertov kopec, cez Jágrovú do sedla na križovatku so žltou. Doprava po žltej na zvážnicu, na nej doľava a ďalej rovno až pod Čmeľok, kde ste už boli a vraciate sa k hlavnej ceste a k parkovisku na Babe.

Skalnatá z Vývratu (Malé Karpaty)

• prevýšenie 560 m
  • dĺžka 20 km
  • odhadovaný čas cca 2 až 2,5 hodiny

sceneria_Skalnata_foto2.jpg Štart a cieľ: Kuchyňa - Vývrat

Prvých 4,5 km vedie z Vývratu po asfaltke do sedla Hubalová. Tam sa napojíte na červenú turistickú  značku, po nej sa vydáte doprava popod vrch Gajdoš na Čermák a Skalnatú. Prebehnete cez ňu ďalej po červenej, no na 9,7 km z nej odbočíte doprava na tak trocha ukrytú zvážnicu. Po nej bežíte stále dole kopcom  až na výraznú ypsilonovú križovatku. Na nej odbočíte doprava a behom hore sa dostanete späť na Čermák. Z neho pokračujete  po tej istej červenej trase popod Gajdoš do sedla Hubalová, tam na asfaltku a dole na Vývrat.

Podhájska a jej okolie

podhajska - vhľad - 2.jpg Tip Gaba Švajdu
  • prevýšenie 150 m
  • dĺžka 6,7 km
  • odhadovaný čas 45 min
  • gpx

Štart a cieľ: od brány kúpaliska

„I keď v južnej časti Slovenska je ťažšie nájsť kopcovitý terén na kvalitný tréning, neďaleko okresného mesta Nové Zámky sa nachádza známa kúpeľná dedinka  Podhájska. V jej okolí sa nachádza hustá sieť cyklotrás, ktorá turistom ponúka veľa možností na dlhšie trailové behy. Vždy sa tam  rád vraciam a objavujem nové trasy. Jednou z mojich obľúbených je práve okruh  s peknými výhľadmi na Štiavnické vrchy, Pohronský Inovec a Mochovce. V každom ročnom období má okruh svoje čaro. Dá sa predĺžiť ale aj skrátiť,“ prezradil nám Gabo.

podhajska.png Trasa začína od vstupnej brány kúpaliska, pričom hneď od začiatku je stúpanie najprv po cestičke vedúcej cez chatovú oblasť, ktorá pokračuje cez les. Po zvládnutí úvodného kilometrového stúpania, ktoré je asi najťažšie na celej trati, sa vybehne z lesíka a pokračuje sa popri viniciach. Po dvoch kilometroch sa pripojíte na cyklotrasu, bežíte po vlnitom teréne väčšinou alejou stromov a po 4 km vás čaká odmena vo forme dvojkilometrového klesania najprv lesom a neskôr aj s výhľadmi do šíreho okolia. Trať si môžete predĺžiť návštevou zrúcaniny starého kláštora v lese na pustatine Mariánska Čeľaď.

Hybe (TANAP)

• prevýšenie 160 m
  • dĺžka 8 km
  • odhadovaný čas 45 min
  • gpx kompatibilné s mapy.cz

hybe.jpg Štart a cieľ:kultúrny dom v Hybe

Začína sa pri kultúrnom dome, kde je aj možnosť bezplatného parkovania. Rozbehnite sa smerom k mostíku cez potok Hybica až k historickým domom. Tu odbočíte vľavo a po ceste bežíte stále rovno. Po chvíli behu sa vám po pravej ruke objaví nenápadná ulička, ktorou vybehnete hore a navrchu odbočíte vpravo na lúku. Stúpate stále do kopca, až kým sa vám neotvorí pohľad na krásny Tatranský Kriváň. Pribehnete k veľkému bilboardu, kde odbočíte doprava a zbehnete dole k družstvu. Za ním treba ísť prudko vpravo. Po chvíľke prebehnete cez hlavnú cestu na pole. Na najvyššom bode odbočíte vpravo, kde sa môžete pokochať výhľadom na Nízke, Západné aj Vysoké Tatry. Zbehnete dole k družstvu č.2. Tu odbočíte doľava a po chvíli behu sa cestička rozdvojí. Pokračujte vpravo. Pribehnete k lyžiarskemu vleku, zbehnete popri zjazdovke hybe2.png späť do dediny až na hlavnú cestu. Na nej odbočíte doprava a bežíte až k parkovisku v centre dediny.

Zľavy na štartovné a iné výhody