DOVERUN

Ako si vybrať správne tenisky - 2. časť

Ako si vybrať správne tenisky - 2. časť

 Analýzu došľapu si viete urobiť aj sami doma a zadarmo. A ak vám personál v predajni nevie poradiť pri výbere podľa vašich starých topánok, hľadajte inde - nie sú to odborníci.  Prinášame vám druhú časť témy o výbere správnych bežeckých topánok podľa  fyzioterapeuta Mariána Oráča.

V prvej časti ste sa dozvedeli:
•    prečo je výber obuvi na behanie mimoriadne dôležitý a zároveň náročný
•    aké zdravotné problémy si bežec privodí zlým výberom bežeckej obuvi
•    čo pred jej kúpou potrebujete vedieť
•    čo je to drop – barefooty áno alebo nie?

V druhej časti si prečítate:
•    ako rozoznáte odborníka od obyčajného predavača
•    akú veľkosť bežeckých „tenisiek“ si vybrať
•    životnosť bežeckej obuvi nezávisí od nabehaných kilometrov
•    aj výber ponožiek je alchýmia

Podľa Mariána Oráča aj lacné tenisky z obchodných reťazcov môžu byť vhodné na behanie, pokiaľ spĺňajú všetky potreby nohy konkrétneho bežca. „Nikde nie je napísané, že tenisky za 170 eur sú zásadne lepšie, než obuv z reťazcov. Keď v reťazci nájdem presne to, čo potrebuje moja noha a terén, po ktorom v nej mienim behať, prečo si ju nekúpiť? Takisto mi nemusí sadnúť 200 eurová super špica čerstvo vyvinutá novinka. Opakujem, riadiť sa treba anatómiou svojej nohy, povrchom, po ktorom chcem behať a vzdialenosťou, prípadne rýchlosťou,“ zdôrazňuje skúsený fyzioterapeut i ultrabežec. (Viď 1. časť)

Analýza došľapu

Orac_naslap_2.jpg Rovnakú službu, ako vám urobia v predajni bežeckej obuvi, si podľa Mariána Oráča viete urobiť doma zadarmo aj sami. Stačí sa pozrieť na podrážku svojich starých zošliapaných vychádzkových alebo bežeckých topánok. „Na podrážke presne vidno, aký je váš došľap. Pokojne si poznačte fixkou najviac zošliapané miesta. Tieto topánky si vezmite do obchodu s bežeckou obuvou a tam vám musia presne vedieť podľa toho povedať – áno, máme pre vás vhodnú bežeckú obuv alebo nie, pre váš typ došľapu nemáme bežeckú obuv. Ak to nevedia povedať, sú to len predavači a nie odborníci,“ upozorňuje.

Vtedy je lepšie hľadať odborníkov v inej predajni. Musia vám vedieť poradiť presne podľa parametrov, o ktorých sme písali v prvej časti tejto témy a podľa zošliapanej podrážky vašich starých bežeckých topánok. A hlavne si pýtajte bežeckú obuv. Nie tenisky.

Veľkosť

Veľkosť bežeckej obuvi opäť závisí od toho, či v nej plánujete behať po ceste alebo v teréne. Ak potrebujete tenisky na asfalt na vzdialenosti do 10 km, zvoľte veľkosť, ktorá vám presne sadne.  Ak sa chystáte na dlhé behy v teréne, musíte počítať s tým, že vám chodidlo po niekoľkých kilometroch mierne opuchne, a preto je vhodná o jedno až o jeden a pol čísla väčšia obuv v EU alebo US metrike. „Ja si kupujem o jeden a pol čísla väčšiu bežeckú trailovú obuv. Zo začiatku šnúrky zaviažem pevnejšie a po 30 – 40 km, keď mi opuchne chodidlo, si ich iba mierne povolím a nič netlačí,“ radí Marián Oráč.

Životnosť bežeckej obuvi

IMG_5209.JPG Napriek tomu, že takmer všade sa dočítate, že tenisky treba meniť po 400 kilometroch, nie je to tak. „Dôvodom na výmenu bežeckej obuvi nie sú nabehané kilometre, ale strata ich pôvodných vlastností. Teda, keď v nich začne noha viac lietať alebo začnú omínať alebo komfort pri behu už nie je taký, ako bol na začiatku,“ spresňuje Marián Oráč, ktorý momentálne aktívne používa sedem párov tenisiek.

Majú nabehaných od 500 do 800 km a zatiaľ nevidí žiaden dôvod, aby ktorékoľvek z nich vyhodil. Naopak. Práve teraz sú podľa neho optimálne naformované na jeho nohu. Jeden pár sú cestné špeciály, jeden pár sú sandále a päť párov sú trailové tenisky. V sandáloch má odbehaných 1800 km a má ich od roku 2015. Používa ich v tréningu do 30 km v málo náročnom teréne. Remienok majú medzi druhým prstom a palcom a upnuté sú okolo priehlavku. Nedávno mu na nich len obnovili podrážku.

Orac_sandale.jpgMám trénovanú nohu a začínal som s nimi tak, že najskôr som v nich len chodil, potom behal krátke vzdialenosti a postupne som ich predlžoval. Na náročnejší terén a preteky mám samozrejme riadnu bežeckú obuv,“ vysvetľuje.

Bežecké topánky vyhadzuje, až keď mu aspoň dva behy po sebe výrazne narušia biomechaniku pohybu. Hoci to necíti, vie si to skontrolovať. Rovnako si to podľa neho vie skontrolovať každý, kto používa hrudný pás a pokročilý športtester s bežeckou metrikou.

Ponožky

Na bavlnu zabudnite. Rýchlo zvlhne, rýchlo sa pokrčí, oderie, spôsobí pľuzgiere. Oveľa vhodnejšia je syntetika, ale tu treba dávať pozor na zloženie vlákien. Polypropylén, ktorý sa používa najmä u lyžiarskych ponožiek, je na beh nevhodný.

Už minimálne trenie u polypropylénových vlákien spôsobuje teplo, čo je problém najmä pri dlhých zbehoch. Vtedy sa každá noha šúcha v teniske, až vznikajú drobné popáleniny, opuchy, pľuzgiere. Ani ponožky s prímesou vlny nie sú na beh dobrou voľbou. Vlna totiž rýchlo nasiakne a rozmočí kožu.

Najvhodnejšie bežecké ponožky sú preto z polyamidových vlákien. Keďže sú málo elastické, pridáva sa k polyamidu aj elastan. Ideálny pomer je 95 % polyamidu a 5 % elastanu.



mOR.jpg Marián Oráč

Diplomovaný fyzioterapeut s vysokoškolským vzdelaním začal v roku 1993 pôsobiť na rehabilitačnom oddelení NsP F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici. Od roku 2014 vedie vlastnú prax Rehabilitácia Oráč v Banskej Bystrici (www.rehabilitacia-orac.sk). Je športovým horolezcom, skialpinistom a ultramaratóncom. S behom začal v roku 2014. V roku 2021 obsadil na 144 km trati Štefánik trailu 7. miesto v celkovom poradí.


Foto: Archív M.O.

 

Zľavy na štartovné a iné výhody

Staňte sa našimi fanúšikmi