DOVERUN

Ako si vybrať správne tenisky - 1. časť

Ako si vybrať správne tenisky - 1. časť

Vhodná bežecká obuv sa dá nájsť aj v športových reťazcoch a značka a cena je to najposlednejšie, čím sa treba riadiť pri jej kúpe. S fyzioterapeutom Mariánom Oráčom sme si  dôkladne posvietili na všetko, čo treba zvážiť pri jej výbere.

V prvej časti sa dozviete:
•    prečo je výber obuvi na behanie mimoriadne dôležitý a zároveň náročný
•    aké zdravotné problémy si bežec privodí zlým výberom bežeckej obuvi
•    čo pred jej kúpou potrebujete vedieť
•    čo je to drop – barefooty áno alebo nie?

V druhej časti si prečítate:
•    ako rozoznáte odborníka od obyčajného predavača
•    životnosť bežeckej obuvi nezávisí od nabehaných kilometrov
•    akú veľkosť bežeckých „tenisiek“ si vybrať
•    aj výber ponožiek je alchýmia

Vo svojej fyzioterapeutickej ambulancii už dával dokopy množstvo bežcov, ktorí si zdravotné problémy privodili práve nevhodným výberom bežeckej obuvi. Raz na to dokonca doplatil aj on sám. „Na 200 km dlhý ultrabeh som si obul barefooty. Hoci som predtým v nich odbehol stovku, na dve to už nebola dobrá obuv. Dokončiť preteky bolo vtedy veľmi náročné,“ priznáva.

Alfa a omega

Povrch, vzdialenosť a anatómia nohy. To sú kľúčové faktory, podľa ktorých treba vyberať bežecké tenisky. Bežecká topánka má chrániť chodidlo a poskytovať mu potrebnú oporu. Napríklad veľmi úzka obuv bude ničiť prsty, spôsobovať otlaky a bolesť. Beh v nej vás bude stáť viac fyzických síl, mentálne vás vyčerpá a môže vyvolať až odpor k behu.

Ak mám cestné tenisky a bude tam 70 % lesného chodníka, tak sa budem trápiť. Ale keď tam bude 10 – 20 % lesného chodníka typu Malé Karpaty a zvyšok bude po asfalte, tak si bez problémov zoberiem tenisky na asfalt,“ približuje Marián Oráč.

Orac_trail_vs_cestna.jpg Cestné tenisky (na obr. vpravo) sú totiž určené na rýchle behy, sú väčšinou úzke a prednú časť majú veľmi mäkkú. Teda nepodporujú, nechránia nohu, nepomáhajú jej stabilite. Keď v nich bežec v lese napríklad skočí na koreň, chodidlo „skopíruje“ jeho tvar a po desiatkach kilometrov mu to začne spôsobovať bolesť. Preto treba na lesné chodníky trailovú obuv (na obr. vľavo).

Ak si vybehnete len tak okolo domu 10 – 15 km, môžete si obuť takmer čokoľvek. Ale ak idete na preteky a budete bežať rýchlo, už nebudete mať nad došľapom až takú kontrolu, lebo všetko podriadite rýchlosti. Preto tomu musíte prispôsobiť výber obuvi. Alebo ak idete na ultra, kde vás noha bude niesť možno aj 20 hodín a viac, takisto je nevyhnutné mať správnu obuv.

Súčasti bežeckej topánky – čím sa riadiť

1) Podrážka
 Sprostredkúva bezpečný kontakt s povrchom. Iná je na asfalt, iná na lesný chodník, iná na skalnatý povrch, iná do blata, iná do sucha.

 2) Medzistielka
Zabezpečuje pruženie, od nej závisí, koľko „pustí“ topánka pri dopade, či bude tvrdšia alebo mäkšia. Od nej závisí aj drop – rozdiel vo výške špičky a päty od zeme, podrobnejšie ho rozoberáme nižšie.

3) Vložka
Je nahraditeľná a mala by zohľadňovať schopnosti vášho chodidla. Ak ho máte zdravé a pružné, tak môžete mať vložku aj celkom rovnú. Ak máte ale nejakú anatomickú chybu ako napríklad padnutú klenbu, práve vhodnou vložkou si to viete čiastočne vykompenzovať.

4) Zvršok a šnurovanie
Nehľadajte trailové tenisky s „ponožkovým“ zvrškom, ako majú cestné. Také nenájdete. Trailové majú úplne iný zvršok, ich tkanina musí byť pevnejšia, aby odolala poškriabaniu, zakopnutiu.

Šnurovanie zohráva pri výbere dôležitú rolu napríklad v prípade, že máte vysoký priehlavok. Vtedy je úplne nevhodný moderný uťahovací boa systém, potrebujete skôr klasické šnúrky a asymetrické šnurovanie.

Tvar

Orac_sirka_vlozky.jpg Mal by korešpondovať s obrysom tvaru prstov. Niekto má druhý a tretí prst najdlhší, niekto má najdlhší palec, niekto má všetky prsty v jednej línii. Aj päta môže byť širšia či užšia. Ten, kto rozbíja tenisky na pätách, musí si hľadať obuv so širšími pätami. Na obrázku vidíte rôzne šírky vložiek - teda aj samotných bežeckých topánok.

Ak v obchodoch vidíte stále tie isté značky a ani jedna vám nesedí podľa vašich potrieb, pýtajte sa skúsených bežcov na iné značky. Je ich veľa, len ste o mnohých možno nepočuli. Sú aj také, ktoré majú naozaj veľmi širokú stupaj.

Drop

Ide o rozdiel výšky medzistielky v oblasti päty a špičky. Čím je päta vyššie, tým je vyšší drop. Ak je drop napríklad 6, tak päta je o 6 milimetrov vyššie ako špička.
Nedá sa povedať, aký je správny – závisí to od trénovanosti nohy, skúseností a zdravotného stavu bežca, najmä Achilovej šľachy.

Napríklad ľudia, ktorí v bežný deň sedia v kancelárii s nohami pod sebou, majú prepnutú špičku, a teda skrátenú Achilovku, ak by si obuli barefooty alebo teda tenisky s rovnou podrážkou, tak za chvíľu majú zapálenú Achilovku a dobehali.  Ak chcú začať behať, určite by som im poradil topánky so 6 až 8 mm dropom,“ upozorňuje Marián Oráč.

Pokiaľ máte sedavú prácu, ale ste už skúsený bežec a viete si Achilovku aj počas dňa trochu natiahnuť, tak môžete mať bežeckú obuv s dropom, ktorý je nižší ako 6 mm. „Ja mám tenisky aj so 4 mm aj s nulovým dropom. Bežec s vytrénovanou nohou však môže mať vyšší drop a nebude to mať preňho negatívne zdravotné dopady, len mu to môže byť nepríjemné – ako keby bežal na opätkoch,“ dodáva.

drop.jpg Ak máte za sebou časté vytknutia členku, jeho poranenie, plantárnu fascitídu, problém s Achilovkou alebo pätovú ostrohu, určite hľadajte tenisky s dropom od 6 mm vyššie. Drop musí zohľadňovať aktuálny zdravotný stav bežca. Ak bol zdravý a behával na nulovom drope, no zranil sa a dlhšie nebehal, nemôže po vyliečení hneď vhupnúť do rovných tenisiek. Musí sa vrátiť k obuvi s vyšším dropom a znižovať ho len postupne.
Nevhodne nízky drop vedie k plantárnej fascitíde, poškodeniu Achilovky, kolenného kĺbu, bedrového kĺbu a v najhorších prípadoch až k poškodeniu chrbtice.

Barefooty

Hoci Marián Oráč sám beháva aj v barefootoch, teda v obuvi s nulovým dropom, považuje ich za „imidžovku“ a varuje pred ich používaním u netrénovaných bežcov.

Vo svojej praxi sa často stretávam s bežcami, ktorí si barefootami veľmi poškodili. Ich chodidlo na túto obuv nebolo pripravené. Barefooty majú za sebou zdravé racio – v minulosti ľudia chodili a behali len bosí, čiže to bosé chodenie je pre homo sapiens prirodzené. Ale súčasné generácie od malička nosia topánky, vyrovnali sme si všetky povrchy, po ktorých chodíme, naše nohy sú teda vďaka obuvi a prostrediu úplne zlenivené. A zrazu my si obujeme barefooty a ideme behať do prírody. Teda z ničoho chceme veľkú zmenu. Tá zmena však musí byť postupná. Z rovných povrchov a vyšších dropov postupne, ako noha behaním zosilnieva, si môže bežec kúpiť nižší a nižší drop a keď mu to nerobí problémy, po dvoch rokoch sa postupne dopracuje až na nulu. Určite nie skôr. U netrénovanej nohy by som do barefootov vôbec nešiel. Inak si odpálim nielen chodidlo a Achilovku, ale aj koleno a bedrový kĺb až chrbticu,“ zdôrazňuje.

Bežec nevníma, že má zlý došľap v nevhodnej obuvi, všimne si, až keď ho začne bolieť koleno. „Povie, že ho koleno bolí z behania a prestane behať úplne. Tieto bolesti sa výberom správnej obuvi dajú často eliminovať. Naopak, človek, ktorý má problém s kolenami, sa na barefooty nemá pozerať ani vo výklade,“ dodáva Marián Oráč.


Čítajte aj druhú časť - tu


mOR.jpg Marián Oráč

Diplomovaný fyzioterapeut s vysokoškolským vzdelaním začal v roku 1993 pôsobiť na rehabilitačnom oddelení NsP F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici. Od roku 2014 vedie vlastnú prax Rehabilitácia Oráč v Banskej Bystrici (www.rehabilitacia-orac.sk). Je športovým horolezcom, skialpinistom a ultramaratóncom. S behom začal v roku 2014. V roku 2021 obsadil na 144 km trati Štefánik trailu 7. miesto v celkovom poradí.

 

Zľavy na štartovné a iné výhody

Staňte sa našimi fanúšikmi