DOVERUN

Mojich TOP 5 ultraomylov, resp. 5 rád pred prvým ultrabehom

Mojich TOP 5 ultraomylov, resp. 5 rád pred prvým ultrabehom

 Ak ste skúsený ultrabežec, všetky múdrosti z tohto blogu už určite máte v malíčku, ale ak s ultra ešte len plánujete začať, čítajte. Vyhnete sa chybám, ktoré som robila ja. A s nimi aj pľuzgierom, odreninám či blúdeniu.

Mám za sebou zatiaľ len dva horské ultrabehy. Ten prvý mal 53 km a bol vlastne prípravou na druhý, 65 km beh v Karpatoch. Kým po tom prvom som si odniesla okrem medaily aj krvavé odreniny, boľavý chrbát a obrovské pľuzgiere, po tom druhom hlavne dlhotrvajúci pocit šťastia a nič z predošlých následkov.

1/ Obujte si prstové ponožky

Klasické bežecké ponožky mi vždy stačili. Lenže po 30 km výbehov a zbehov, prudkého brzdenia a vyhýbania sa jamám a kameňom, som cítila, že prsty v ponožke sa začínajú ozývať. Dobehla som do cieľa podvedome vykrivujúc chodidlo tak, aby ma prsty boleli čo najmenej. Po vyzutí ponožky na mňa vypúlili oči obrovské pľuzgiere. Preto som si na druhý „ultráč“ trošku s nedôverou, ale predsa, kúpila prstové ponožky. Po pár krokoch sa obavy rozplynuli – nič ma medzi prstami netlačilo, neomínalo a prežila som 65 km bez jediného pľuzgiera. 

2/ Zabudnite na hrudný pás

Mám staršie hodinky, ku ktorým je ešte potrebný hrudný pás. A keďže ma baví sledovať grafy a čísla, zapla som si ho aj na ultra. Výsledok? Do krvi zodraný hrudník pod prsiami, namiesto úľavy v sprche príšerné štípanie. Odvtedy pri dlhých behoch hrudný pás nechávam doma a ani tie grafy mi nechýbajú.

ST2021.jpg 3/ Áno, potrebujete BEŽECKÝ ruksak

Počas prvých pretekov som v štartovom poli vyzerala ako mimozemšťan. Všetci mali bežecké vesty, len ja obyčajný ruksak aj keď minimalistických rozmerov. No bóže, ten môj takisto odnesie vodu a pár drobností, myslela som si. Aby mi nelietal na chrbte a nepadal z pliec, uviazala som si ho na hrudi tak silno, ako to len šlo. Skutočne všetko odniesol. Ale vytiahnuť z neho čokoľvek bol dlhodobý proces rozväzovania uzla, skladania ruksaku z pliec a dolovania v jeho útrobách. A hlavne – ten špagát na hrudi ma tiež odral do krvi. Pred druhými pretekmi som si radšej zohnala ruksak na behanie a komfort pri 65 km bol s prvou skúsenosťou neporovnateľný. Navyše bez odrenín.

4/ Stiahnite si do hodiniek gpx trasy

Aj keď sa organizátor všemožne snaží dokonale označkovať trasu, sú úseky, kde fáborky nejaký "dobrák" strhne alebo ich jednoducho prehliadnete. Keby som pri druhom ultratraili nemala navigáciu v hodinkách, nadbehla by som si viac ako ten jeden kilometer, čo sa mi „podaril“ počas pretekov.    

5/ Paličky oddialia únavu

Dlho som váhala, či si zobrať paličky alebo nie. Kopce počas tréningov vybieham relatívne v pohode aj bez nich, trať bez snehu, tak načo sa zaťažovať palicami, dumala som. Ok, počas 53 km behu mi nechýbali. Ale pred dlhšími pretekmi zvíťazil červík v hlave, ktorý mi hovoril: „Vidíš tých bežcov na fotkách? Majú paličky. Asi vedia viac, ako ty!“ Mal pravdu. Využila som ich od prvého kopca až po posledný, ba aj po rovine, keď som mlela z posledného a čakala na príliv nových síl. Aspoň som zamestnala svoju myseľ na chvíľu niečím iným ako úvahami, koľko mi to ešte potrvá a či to zvládnem až do cieľa. Hrala som sa na nordic walking a dolaďovala štýl do dokonalosti. Ani pri behu mi nezavadzali a napokon som ich mimoriadne ocenila pri strmom kopci s blatom po členky...

Tak sa inšpirujte a hlavne si to užite!

 

Autor: Slávka Lorencová

 PR špecialista

Tie najlepšie nápady prichádzajú po desiatom kilometri.

Ďalšie články autora

Ako sme chceli založiť Svetový deň behu

Premýšľali sme o tom už dlhšie. Keď sme sa rozhodli podporovať beh a bežcov, tak poriadne a so všetkým, čo k tomu patrí. Aj so Svetovým dňom behu. Veď svoj deň už majú tučniaky, toalety a ufóni, prečo by ho nemohli mať aj bežci?

Vďaka za neúspech...

 Neviem, ako sa hovorí človeku, ktorý v každej životnej situácii vidí nejaký zmysel. Ale viem, že je určite šťastnejší, ako tí, čo sa vypytujú „Prečo ja? Prečo sa to muselo stať práve mne?“

"Babuľky, cvičkajte len jemnúčko"

Tieto slová som si prečítala na internete v diskusii žien, ktoré si navzájom radili, kedy je najlepšie začať cvičiť po pôrode. Nejdem tu rozoberať jej úroveň, ide mi o obsah.

O Radovi

 Pred pol rokom som písala o tom, či je smrť na pretekoch skutočnou hrozbou, alebo len nafúknutou bublinou. Ani vo sne by ma nenapadlo, že sa ma o pár mesiacov táto otázka osobne dotkne.

Odtrhnutá z reťaze

 Nebol to môj celoživotný sen, ale tak nejak sa mi v 42. rokoch pritrafilo odbehnúť 42 kilometrov. Môj prvý maratón. A stál za to...

Nechaj ma tu, zavolám si vrtuľník

Soľ je vie byť pre bežca naozaj nad zlato. Najmä ak vás čaká 53 km po kopcoch s prevýšením 1800 metrov a pri teplote 26 °C. Bez nej si môžete volať vrtuľník.

Ilúzia o peknom behu

 Ako som vyskúšala novú diagnostiku Run3D, čo presne s vami urobia a čo sa o sebe dozviete. Ja sa idem učiť behať odznova.

Kopce neznášam. Ale ich aj milujem

Mám dve veľmi obľúbené bežecké trate v Malých Karpatoch. A zároveň ich strašne neznášam. Ktorá z emócií prevláda, závisí od toho, či sa ešte len chystám vybehnúť, práve po nich bežím alebo ich už mám za sebou.



Zľavy na štartovné a iné výhody

Staňte sa našimi fanúšikmi