DOVERUN

Burger nie je za odmenu. Ani pre bežca

Burger nie je za odmenu. Ani pre bežca

"Po tomto odmakanom tréningu si doprajem taký burger. Zaslúžim si ho. Mňam."
Asi veľa z nás pozná presne vety tohto typu. Veď sme sa počas behu nadreli, tak si zaslúžime odmenu. Neviem však či jedlo ako sladká šiška, buchta, burger či pizza sú práve tou najlepšou odmenou pre naše telo.

Aj pre mňa niektoré jedlá kedysi predstavovali odmenu. Vždy keď som jedol burger, tak som si povedal, že veď to vybehám. Trénoval som a behal množstvo kilometrov, no na mojej postave nebolo vidieť žiadny rozdiel. Z toho dôvodu som sa začal zaujímať viac o moju stravu.

Strava pre vytrvalostného bežca a hobby bežca, ktorý športuje pre svoje zdravie, zohráva dôležitú rolu. Stravou predsa regenerujeme svoje svaly po tréningu. Strava + tréning + regenerácia sú tromi základnými piliermi, ktoré ak budeme dodržiavať, môžeme sa dlhodobo venovať nášmu športovému koníčku bez väčších problémov.

Nedostatky v stravovaní sa prejavujú vo forme nutričného stresu, ktorý je výsledkom prijímania jedla, ktoré nemá buď dostatočnú výživovú hodnotu alebo na strávenie tohto jedla naše telo potrebuje príliš veľké množstvo energie. Potom sme vyčerpaní a máme chute na sladké alebo príliš slané jedlá.

Pri mojom stravovaní sa držím hlavne vyššie uvedenej zásady – nevyčerpať svoje telo príliš nezdravým jedlom. Jem jednoduché základné jedlá, ktoré sú typické pre našu oblasť. Neskúšal som zatiaľ žiadne experimenty v stravovaní, pretože môj stravovací spôsob mi vyhovuje. Ak dostanem chuť na sladké alebo sa cítim unavený, viem, že niečo môjmu telu chýba a určite to nejaká čokoláda nevyrieši.

Stravu preto vnímam ako nástroj regenerácie. Obzvlášť v tomto období kedy je nevyhnutné prijímať zvýšené množstvo vitamínov. Uprednostňujem prijímanie vitamínov, minerálov, aminokyselín v ich prirodzenej forme.

Takto sa stravujem ja

Moje ráno sa začína zeleným jačmeňom – bohatým na enzýmy, antioxidanty, vitamín C a ďalšie dôležité zložky, ktorý ma preberie a dodá energiu. Po jačmeni nasledujú raňajky. K mojím obľúbeným jedlám patrí praženica alebo biely jogurt s granolou. Na desiatu mám najčastejšie nejaké ovocie – jablko, banán.

Keďže chodím do práce a čas na tréning mám väčšinou v poobedných hodinách, moje obedové menu pozostáva väčšinou so zeleninovej polievky s cestovinou a druhý chod sú cestoviny. Rýchlo ich strávim a som pripravený na tréning. Po obednom jedle si zvyknem dať chlorellu. Večera sa najčastejšie skladá z mäsa a veľkého množstva zeleniny.

Môj jedálniček je takmer počas celého roka rovnaký okrem pár týždňov pred maratónom, kedy navyšujem sacharidy a tekutiny, aby som pripravil svoje telo na náročnú záťaž počas pretekov. Nemám pocit, že by som sa musel nejakého obľúbeného jedla vzdať kvôli trénovaniu. Snažím sa moje telo počúvať a dať mu čo potrebujem.

Problematika stravy je rozsiahlou témou, a preto odporúčam všetkým, ktorí robia akýkoľvek šport, hoci aj na rekreačnej úrovni, aby sa o to zaujímali. Zlá strava je príčinou mnohých zdravotných problémov, ktoré ľudia často riešia liekmi. Pričom to nie je vôbec nutné. Veľakrát si svoje choroby iba kŕmime stravou. Ani obyčajná únava nie je normálna. Vždy máme na výber čo nášmu telu dáme a určite každý chce pre seba to najlepšie.

 

Autor: Gabo Švajda

 Vytrvalostný bežec, majster Slovenska v maratóne 2016 a Wings for Life 2016, víťaz Rajeckého maratónu 2020. Viac sa o mne dozviete aj na Instagrame a FB #ajlavrun

Ďalšie články autora

Hlavné slovo má naše telo

Trénoval, každý deň sa na tréning tešil i keď vedel, že bude náročný. Vedel však, že všetko, čo pretrpí na tréningu, zúročí na pretekoch. Osud rozhodol inak. Prečítajte si blog Gaba Švajdu.



Zľavy na štartovné a iné výhody

SÚŤAŽ: Zabehni si stovku s Jánom Volkom

 Chcete si vyskúšať beh na 100 m s najrýchlejším Slovákom všetkých čias? Zapojte sa do našej súťaže, troch z vás zoberieme na nezabudnuteľné stretnutie s Jankom Volkom.

Staňte sa našimi fanúšikmi