DOVERUN

Páry, ktoré behajú spolu, sú šťastnejšie

Páry, ktoré behajú spolu, sú šťastnejšie

 Máte so svojím partnerom rovnakú vášeň pre beh? Blahoželáme! Vaša šanca prežiť spolu naozaj šťastný život, je oveľa vyššia, než u párov, kde jeden holduje behu a druhý nie.

Spoločné tréningy či preteky podľa psychológov prehlbujú romantiku vo vzťahu a zvyšujú vzájomnú príťažlivosť. Partneri majú k sebe bližšie, viac si rozumejú, dokážu byť oveľa viac empatickí, keďže presne vedia, čo prežíva pri behu ten druhý. Ale tiež, čo prežíva, keď nemôže ísť behať, preto sa navzájom podporujú. A práve to je kľúč k šťastnému životu. Pre vzťah je totiž oveľa prospešnejšie, keď jeden z partnerov povie druhému "poďme si spolu zabehať", ako "kam zas ideš?"

Niečo za niečo

"Môj bývalý nemohol zniesť, keď som si obúvala tenisky. Neustále mal hlúpe pripomienky a jedovaté komentáre, kam sa zase chystám. Vôbec nemal pochopenie pre moju potrebu behať," hovorí Tamara z Trenčína. Druhého partnera už radšej hľadala medzi športovcami.

"S mojim terajším priateľom sme spolu už sedem rokov a náš vzťah je stále úžasný. Konečne mám partnera, ktorý ma podporuje a rozumie mi. Ja mu to oplácam toleranciou, keď si chce ísť zašportovať sám alebo s kamarátmi," dodáva.

Láskou k lepším výkonom

Pozitívny účinok má však takýto vzťah aj na samotný tréning. Bez toho, aby si to človek uvedomoval, väčšinou pri tréningu so svojou polovičkou podáva lepší výkon. Aj keď sa mu práve nechce, nepoddá sa lenivosti a už len kvôli svojmu partnerovi sa viac snaží.

Nie pri každom páre to však funguje takto romanticky. Problém môže nastať v prípade, že je medzi partnermi veľký výkonnostný rozdiel. Vtedy by sa lepší z dvojice mal prispôsobiť pomalšiemu, ale tak, aby partnera svojou "obetou" nefrustroval. Najlepšie je vyriešiť to dvojakými tréningami - behávať bez partnera vo svojom tréningovom tempe a raz v týždni ísť "vyklusať" s partnerom. Pre pomalšieho bude aj výklus toho lepšieho stále motivačným tempom a lepší z dvojice nebude frustrovaný z toho, že výkonnostne nenapreduje.

Na páry, ktoré rady behajú spolu, myslia už aj organizátori rôznych pretekov. Napríklad Nízkotatranská stíhačka má zmiešanú kategóriu, Medzinárodný maratón mieru v Košiciach v tomto roku zaviedol prvý raz u polmaratóncov kategóriu Beh párov. Takisto organizátori najväčšieho ženského behu v Európe vždy na záver sezóny v novembri usporadúvajú vo Viedni beh Ona On. Ideálne príležitosti užiť si beh spolu.

Pravidlá

Aby bol spoločný beh pre oboch naozaj pôžitkom, treba dodržiavať tri základné pravidlá:

1) sústreďte sa na beh, užívajte si ho a neriešte počas neho s partnerom pracovné, či rodinné problémy. Vyrozprávať sa môžete kamarátke na káve alebo kamarátovi pri pive.

2) nerobte z toho druhého svojho nosiča. Kľúče od auta, či mobil si neste sami, nezaťažujte nimi svojho partnera.

3) súťaživosť nechajte doma, idete si beh užiť, nie znechutiť toho slabšieho


Plusy spoločného behu

  • trávite viac času spolu
  • navzájom sa podporujete a motivujete
  • spoločne prežívate pocity šťastia po pretekoch či náročnom tréningu
  • ste si navzájom príťažlivejší


Mínus

  • veľký výkonnostný rozdiel môže byť frustrujúci pre obe strany



Zdroje:

Aron, A., Norman, C. C., Aron, E. N., McKenna, C., & Heyman, R. E. (2000). Couples' shared participation in novel and arousing activities and experienced relationship quality. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 273-284.

Bond, C. F., & Titus, L. J. (1983). Social facilitation: a meta-analysis of 241 studies. Psychological Bulletin, 94(2), 265-292.

Dutton, D. G., & Aron, A. P. (1974). Some evidence for heightened sexual attraction under conditions of high anxiety. Journal of Personality and Social Psychology, 30, 510-517.

Fitzsimons, G. M., & Finkel, E. J. (2011). Outsourcing self-regulation. Psychological Science, 22, 369-375.

Lewandowski, G. W., & Aron, A. P. (2004). Distinguishing arousal from novelty and challenge in initial romantic attraction between strangers. Social Behavior and Personality: an international journal, 32, 361-372.

Skoyen, J. A., Blank, E., Corkery, S. A., & Butler, E. A. (2013). The interplay of partner influence and individual values predicts daily fluctuations in eating and physical activity. Journal of Social and Personal Relationships, 30, 1000-1019.

Stel, M., & Vonk, R. (2010). Mimicry in social interaction: benefits for mimickers, mimickees, and their interaction. British Journal of Psychology, 101(2), 311-323.

Zajonc, R. B. (1965). Social facilitation. Science, 149, 269-274.

 

Žiadne bežecké podujatia

Zľavy na štartovné a iné výhody

Zabudnite na "MUDr. Googla"

  Vynechať tréning kvôli bolesti alebo sa spoľahnúť, že sama prejde. Kto z bežcov niekedy neriešil túto dilemu?

Staňte sa našimi fanúšikmi